ALDI Kootpark- Oost– nieuwbouw winkel mét wonen
De ALDI is de afgelopen 7 jaar al flink ingeburgerd aan de Sportlaan in Uithoorn Deze huidige vestiging op Kootpark-Oost in Uithoorn is een tijdelijk pand en ALDI ziet hier graag een definitieve vestiging met woningen. De gemeente gaf in 2020 groen licht voor het uitwerken van een concreet plan hiervoor. Om te voldoen aan de nieuwe uitstraling en functies van Kootpark-Oost en om sociale woningbouw mogelijk te maken, heeft ALDI met MNNR architecten het onderstaande ontwerp gemaakt voor een winkel met 36 appartementen.
De woningen
Het plan omvat 36 huurwoningen (45-54 m2). Dit zijn:
Over de verhuur van de woningen worden momenteel afspraken gemaakt met woningbouwvereniging Eigen Haard.
Parkeren
Voor het parkeren bij de woningen wordt een intern parkeerdek gemaakt met 44 parkeerplaatsen. Deze krijgt een groen begroeide overkapping.
Parkeren voor de boodschappen kan op een parkeerterrein bij de winkel.
Uitstraling
De gemeente heeft voor alle ontwikkelingen in Kootpark-Oost stedenbouwkundige uitgangspunten vastgesteld. Zo blijft de samenhang in de wijk behouden en wordt een prettige, groene uitstraling van de wijk bewaakt. Ook dit ontwerp voldoet aan de gestelde eisen voor hoogte, parkeernormen en aansluiting op omliggende bebouwing. Lees hier meer over het stedenbouwkundig plan
Online informatieavond vrijdag 10 december 2021
Op vrijdag 10 december is er een online informatieavond gehouden door ALDI en de gemeente. De architect MNNR lichtte samen met ALDI het ontwerp en de gemaakte keuzes toe en de gemeente was aanwezig voor vragen over de besluitvorming. U kunt de gestelde vragen en bijbehorende antwoorden en documenten hieronder bekijken.
Wat is de stand van zaken?
Het ontwerp dat op de informatieavond en in de winkel is getoond is niet het definitieve ontwerp. Het toont het plan van de ALDI. Hierna wordt onderzocht of dit plan ruimtelijk, maatschappelijk en financieel haalbaar is. ALDI heeft samen met de gemeente een stedenbouwkundig plan uitgewerkt met een woningbouwprogramma. ALDI sluit hierna met de gemeente een anterieure overeenkomst. Hierin worden de onderlinge afspraken vastgelegd. Na het sluiten van de anterieure overeenkomst volgt de fase van het ontwerpbestemmingsplan. Dit loopt via de reguliere procedures van de gemeente.
Tijdens de informatiebijeenkomst en via de mail zijn een aantal vragen over het plan gesteld. Hieronder vindt u de antwoorden.
Vragen rondom de winkel
Antwoord:
De winkel wordt een ALDI-supermarkt, er komt geen aparte winkelruimte voor ander ondernemers beschikbaar.
Het laden en lossen gebeurt in het pand zelf. De ingang is aan de noordwestkant van de winkel.
Als bijlage wordt een tekening toegevoegd waarop wordt aangegeven waar het laden en lossen komt en wat de bochtstralen zijn van de vrachtwagen op het parkeerterrein.
Vragen rondom wonen
Antwoorden:
Het gemeentelijk woonbeleid is het uitgangspunt, zoals bij elke ontwikkeling. In een wat groter nieuwbouwproject is de regel dat minimaal 30% van de woningen sociale woningen moeten worden.
De vraag naar sociale huur is in Uithoorn hoog. Het college geeft voor deze locatie de voorkeur aan een betaalbaar woningbouwprogramma (sociale huur en middeldure huur (max. 900 euro prijspeil 2019) op voorwaarde dat de benodigde parkeerplaatsen goed in het plan worden meegenomen.
Samen met ALDI en Eigen Haard hebben we de handen op elkaar gekregen voor een betaalbaar woningbouwprogramma met daarbij een kleinschalig zorgconcept.
In het bestemmingsplan worden de sociale huur en middenhuurwoningen vastgelegd met de afmeting van 54m2. De instandhoudingstermijn is hierbij respectievelijk 25 /20 jaar. Dit voldoet aan de Verordening doelgroepen woningbouw.
ALDI hecht veel waarde aan een winkel op deze plek. Via de anterieure overeenkomst en vervolgens het bestemmingsplan worden de afspraken over het woningbouwprogramma goed verankerd.
Het woningbouwprogramma bestaat uit 36 woningen en is als volgt opgebouwd:
Vanuit de gemeente is er bij dit project voor de middenhuur voor gekozen om de Uithoornse jongvolwassenen tot 35 jaar voorrang te geven. Deze groep heeft een te hoog inkomen voor sociale huur, en koopwoningen zijn vaak te duur. Het kan voor jongeren die moeten uitstromen uit een jongerenwoning in de sociale huur, en mooie vervolgstap zijn in hun wooncarrière. Deze groep valt binnen dezelfde leeftijdsklasse als de autistische jongvolwassenen. Als niet alle woningen (meer) door jongeren worden bewoond, komen de woningen ook voor andere doelgroepen beschikbaar.
Eigen Haard maakt zich geen zorgen over de leeftijdsgroep die de appartementen gaat bewonen. Het zal veelal gaan om jonge, werkende mensen, het zijn geen studentenwoningen.
Woonconcept speciale doelgroep
Antwoorden:
De 9 zelfstandige, sociale huurappartementen zijn als ‘woongroep’ bestemd voor jongvolwassenen met een lichte sociale beperking in het autistisch spectrum. Dit initiatief is ontstaan uit een burgerinitiatief. Momenteel wordt nog een strategie ontwikkeld om deze woningen zoveel mogelijk ten goede te laten komen van deze Uithoornse doelgroep. De doelgroep staat hier centraal en in principe maakt de leeftijd daarbij minder uit.
Omdat het plan nog geen project in uitvoering is, kunnen we nog niet zeggen wie hier precies een plek kan krijgen. Daar is het nog te vroeg voor. Aanmelding zal waarschijnlijk gaan via het sociaal loket. Als we duidelijkheid hebben over de procedure en wijze van aanmelden, zullen we hierover vanuit de gemeente communiceren. Voor ondersteuning kunt u terecht bij het sociaal loket; voor lotgenoten bij het Autismecafé (zie Uithoornhelpt.nl).
Vragen rondom het stedenbouwkundig plan
Antwoorden:
In 2016 zijn voor Kootpark-Oost stedenbouwkundige uitgangspunten opgesteld. Om de initiatiefnemers voor de ontwikkeling van Kootpark-Oost de ruimte te geven voor hun plannen, die zijn deze uitgangspunten vertaald in vertrekpunten. Deze vertrekpunten zijn in 2017 samengevat in een poster die sindsdien aan initiatiefnemers wordt meegegeven als kader voor hun ontwikkelingen.
In de vertrekpunten wordt in Kootpark-Oost een onderscheid gemaakt tussen het middengebied en de randen. De randen zijn georiënteerd op de Zijdelweg en de Koningin Máximalaan. Aan de Zijdelweg is aansluiting gezocht bij de rijenwoningen, het bestaande appartementengebouw en het voormalige Rabobankgebouw/huidige De Wende. Aan de Koningin Máximalaan wordt middelhoge bebouwing ingezet als begeleiding van de weg. Dit vormt een reactie op het appartementencomplex in Park Krayenhoff en is het vervolg op de ontwikkeling van het WAPO-terrein bezien vanuit westelijke richting. Het kruispunt met de Zijdelweg vormt vervolgens stedenbouwkundig gezien een belangrijk oriëntatiepunt in Uithoorn.
Voor de herontwikkeling van ALDI worden, aansluitend op de Structuurvisie van Uithoorn, woningen gerealiseerd van minimaal 3 bouwlagen nabij De Wende tot maximaal 7 bouwlagen langs de Máximalaan. Deze middelhoge bebouwing is gesitueerd tussen het appartementengebouw op het voormalig Connexxionterrein (6 lagen) en loopt op richting de Thamerhorn (9 bouwlagen). Hiermee past het ontwerp goed in zijn omgeving.
Als op de plek van de brandweer in de toekomst ook een herontwikkeling plaatsvindt, zal een bestemmingsplanprocedure nodig zijn. In het principebesluit werd destijds gesproken van 20 woningen. De hoogte was echter destijds al vergelijkbaar met het appartementengebouw op het Connexxionterrein (6 bouwlagen). Omdat de doelgroep is aangepast (van reglulier naar jongeren) zijn er nu meer kleinere woningen gepland op hetzelfde oppervlakte en daarmee het volume. Daarbij vinden wij vanuit stedenbouwkundig oogpunt een lichte verhoging aan de voorzijde beter aansluiten bij de omgeving. Hier krijgt de speciale doelgroep een plekje. En het parkeren voor de woningen voldoet aan de normen (parkeerhandvat Uithoorn). Bovendien wordt hiermee ook het parkeren van de woningen mooier afgeschermd.
De architect van ALDI, MNNR, heeft een bezonningsstudie gemaakt die als bijlage bij deze vragenlijst is toegevoegd. Hieruit blijkt dat de schaduwwerking geen invloed heeft op het naastgelegen gebouw van De Wende. De bezonningsstudie was inderdaad lastig te lezen, nu is een grotere versie toegevoegd als bijlage.
Voor inwoners van De Wende is ook een zichtprofiel gemaakt met het zicht van de Wende, waarbij ook meer tijdstippen (10.30 en 14.00 uur) worden opgenomen. Dit profiel is ook opgenomen als bijlage.
Vragen rond duurzaamheid en groen
Antwoorden:
ALDI zet in op zonnepalen en begroeiing op het platte dak; verticaal groen langs de muren en boven het parkeerdek. Ook op het parkeerterrein komt extra groen in lijn met tuinstedelijk wonen. In het gebouw worden diverse (nest)kasten ingebouwd. Of waterdoorlatende verharding kan worden meegenomen voor het parkeerterrein is nog punt van onderzoek.
Hergebruik van materialen is voor ALDI een aandachtspunt, al zal hergebruik op (deze) locatie in mindere mate plaatsvinden.
De nadere detaillering van het groen op en aan het gebouw en het parkeerterrein maar ook de oever wordt uitgewerkt in het inrichtingsplan en bij de omgevingsvergunning. Vooraf is al overleg geweest tussen de hovenier van Eigen Haard en de architect om te zorgen dat voorzieningen worden meegenomen in het ontwerp die de levensvatbaarheid van beplanting ten goede komen. We nemen uw aandachtspunten daarbij mee.
Een algemene verblijfsplek is meer voor de hand liggend in het middengebied van de Sportlaan, waarmee het de hele wijk dient. We nemen het aandachtspunt mee in de planvorming bij zowel Aldi als de Sportlaan. Als bewoners t.z.t. een picknicktafel in het groen willen zetten, kunnen ze dat met Aldi en Eigen Haard bespreken (het wordt geen openbaar groen).
Vragen over verkeer, Sportlaan en parkeren
Antwoorden:
Op het parkeerdek worden voor de bewoners 44 parkeerplaatsen ingericht (parkeernorm van 1,2 parkeerplekken per woning).Op het parkeerterrein voor winkelend publiek zullen hiernaast nog parkeerplaatsen beschikbaar blijven voor bezoekers van de bewoners.
Aldi legt op hun parkeerterrein 73 parkeerplaatsen aan, dit aantal is ruim voldoende om in de behoefte te voorzien. Het parkeerterrein is bestemd voor het winkelend publiek en zal voorzien worden van een slagboom die -indien nodig- wordt ingezet.
De ontsluiting van het parkeerterrein van Aldi is, net als nu, op de huidige Sportlaan.
Als onderdeel van de omgevingsvergunning worden aandachtspunten als veiligheidsrouting en verkeersstromen nog nader beoordeeld en afgestemd met betrokken partijen. Op de bijlage is een concept situatietekening toegevoegd met bochtstralen.
Deelmobiliteit zoals deelauto’s wordt op dit moment nog niet voorgeschreven in Uithoorn. De mobiliteitsvisie van Uithoorn is in ontwikkeling. Los daarvan kan deelmobiliteit inderdaad kansrijk zijn voor dit woningbouwconcept. Eigen Haard heeft hier te zijner tijd, in samenspraak met bewoners, mogelijkheden toe.
De aansluiting naar de Máximalaan is niet geschikt voor in- en uitvoegend verkeer, deze is hier niet op berekend. Bovendien is er dan meer kans op sluipverkeer door de wijk. Dit is ook in samenspraak met de bewoners rondom het Connexxionterrein op deze wijze tegengegaan.
Tijdens de bouw zal het bouwverkeer wel gebruik maken van de uitrit op de Máximalaan waarmee het reguliere verkeer de wijk in en uit geen extra hinder zal ondervinden.
Het is de bedoeling om, omstreeks het moment dat de projecten van Aldi en Connexxion zijn afgerond, de kern van het toegangsgebied (Sportlaan tot Zijdelweg) ook opnieuw in te richten. Deze inrichting moet duurzaam veilig zijn voor zowel auto’s, fietsers als voetgangers, waarbij zal worden aangesloten bij de doelen als gesteld vanuit klimaatadaptatie (verharding waar mogelijk vervangen door begroeiing).
Vooralsnog is hiertoe bij de ruimtelijke visie Kootpark-Oost (d.d. 2018) een schetsplan gemaakt (figuur 1). Dit is de basis voor een uit te werken plan dat in samenspraak met de omgeving wordt gemaakt en waarvoor nog een krediet moet worden gevraagd bij de raad. Naar verwachting is een rotonde niet mogelijk vanwege de korte afstand tot de Maximalaan, maar dit zal bij het maken van het plan voor de openbare ruimte nog worden beoordeeld door onze verkeerskundigen. In dit proces worden ook verkeerstellingen meegenomen.
Vragen over Bestemmingsplan en procedure
Planning:
Onder voorbehoud en op zijn vroegst: